Wednesday, November 25, 2009

Google Transit


1. Camana nak attract young user untuk gunakan public transport? Tentunya kena join apps yang youngster suka macam google, twitter ataupun facebook.

2. Google sedang majukan GoogleTransit, apps gempak yang memudahkan makcik A melawat makcik B untuk bersembang mesra walaupun makcik-makcik tersebut tinggal agak jauh (bukan flat yang sama).

3. Oleh kerana makcik-makcik ni tak pandai bawak kereta, mereka perlu guna Public Transport (PT). tapi camana nak pakai PT kalu makcik A taktau bas apa yang perlu naik untuk sampai rumah makcik B dalam keadaan selamat?Guna GoogleTransit (GT).

4. Features cun yang ada ialah GT bleh bagitau timetable bas/train mengikut sesuka hati makcik tu nak kuar bila, route yang paling cepat sampai dan paling best boleh check suasana sekeliling bus stand utk tengok aspek keselamatan (gelap ke, orang ada tak disekitar)..



5. Masalahnyer Malaysian Operators (KTMB,RAPIDKL,METROBUS dan macam2 lagi) belum bersedia untuk kongsi maklumat operasi derang dengan google. Entah apa rahsia sangat aku tak paham..ataupun susah nak kasik maklumat jadual perjalanan sebab selalu tak dapat follow dan takut sume orang tau?bila nak maju?

6. Harapan aku, makcik A dan makcik B ialah supaya generasi kami (kami, bukan anak cucu kami) dapat gunakan teknologi GT untuk guna PT..baru ada kelazzz ini nak naik bas pun tak berani takut lambat.

No comments:

Post a Comment